Midsommardagen lördag 22 juni 2019 16.00
och söndag 23 juni 2019 16.00

Musik i Ladan 2019:
Två komiska operor
i samma föreställning!

2019 framfördes för första gången våra två komiska H C Andersen-kammaroperor - Ankungen och Kejsarens nya kläder  - i samma föreställning. De fick bilda den musikdramatiska diptyk som tanken var från början!
Varje opera har ca 45 min. speltid.
I pausen serverade festivalens arrangör, Föreningen Uppsälje Framtid, mysigt fika på gårdsplanen. 

Ankungen - Musik i Ladan 2019
Ankungen - Musik i Ladan 2019
Kejsarens nya kläder - Musik i Ladan 2019
Kejsarens nya kläder - Musik i Ladan 2019
Kejsarens nya kläder - Musik i Ladan 2019
affisch från 2019

mån 24 juni 2019 19.00

Det bev en härlig blandning av allt från fartfylld blues och gamla klassiker till känslosamma ballader. 
Gästartist Jan Allan trumpet
 

Tack Dalarnas Tidningar för fin recension:
RECENSION | 24 jun 2019
Välförtjänt med fullsatt på Andersen-operor i Uppsälje
 
Primus motor i Opera i ladan i Uppsälje, tillika ladans ägare, Anders Emilsson, har i stort sett hållit fast vid konceptet från de tidiga åren, konstaterar jag när jag efter några års uppehåll kommer tillbaka för den 18:e säsongen. Fullsatt var det också, som vanligt.

Det är samma generöst musikantiska inramning och genreblandning, men med opera som huvudnummer (på måndagen stod en jazzkväll med trumpetaren Jan Allan på programmet).

Sålunda kan det i kompletterande utflykter finnas inslag som recitation av Paul Lundhs 
Leksandskullan och Vår Herre med Anna Eiding, sopranen Agnes Auers tolkning av Lindström/ Norléns Visa vid midsommartid och en brudmarsch från Norge för stråktrio, vilket jag misstänker var en hommage till gästande cellisten Kristin Alsos Strand. Där prickades det finaste musikaliska inslaget in.

Breda Anna Eiding medverkade sedan förtjänstfullt i olika roller och i den för oskolade röster tämligen ganska avancerade musiken.

Emilsson har skrivit kongenial och symbolmättad musiktill Daniel Viklunds libretton, vars oomtvistliga språkliga talang ju var så påfallande för den tidigare framgången Piga ô tyttgubben i ladan. Emilsson låter till exempel stämmorna stiga när fåglarna stiger till himlen och han har bland annat en listigt inlagd showstopper som avslutning i Kejsarens nya kläder.

För min del kunde Emilsson gärna övervägt mer publikvänligt trallig melodiföring.
Hans Christian Andersens fabel Den fula ankungen och konstsagan
Kejsarens nya kläder, är utmärkt stoff för Viklund.

Den förra är ju grymmare än många inser - att som Emilsson beskriva dem som en dråplig och en varm berättelse är måhända att ta något lätt på Ankungens existentiella frågor.

Sångligt utmärker sig den varma barytonen Viktor Rydén och skådespelar-mässigt Amelie Eiding, som en lustfylld katt. Hovsångerskan Ingrid Tobiasson förefaller ha en outslitlig mezzo.

Publik: Fullsatt (180)
Skifsladan, Uppsälje, 23 juni 2019
Jens Runnberg
jens.runnberg
@mittmedia.se

Här är hela artikeln med bilder (om du har tillgång till DT)