Musik i Ladan 2014 -
trettonde året
trettonde året
2014 fyller Skifsladan i Uppsälje 100 år och det firades med att framföra Mozarts opera Teaterdirektör'n som handlar om två sopraner som tävlar om att få huvudrollen på teatern här i ladan ... Men innan pausen bjöds det på berättelser och musikaliska glimtar från den tid då ladan var nybyggd.
Medverkande 2014
Anna Eklund-Tarantino sopran
Emma Frost sopran
John Haque tenor
Alf Granberg trubadur
Ingrid Olsson violin
Berit Mattsson violin
Robert Westlund viola
Ingrid Åkerblom cello
Mikael Emilsson kontrabas och saxofon
Peter Lindbom valthorn
Ander Emilsson klarinett/konstnärlig ledare
Liten opera på liten scen
Recension från Dala-Demokraten 24 juni 2014 länk till Dala-Demokraten artikeln
Den hundraåriga Skifsladan i Uppsälje måste vara en av Sveriges absolut mest intima operascener, med ett scengolv på kanske femton kvadratmeter, publiken på noslängds avstånd och musikerna, en stråkkvartett förstärkt med kontrabas, valthorn och klarinett, uppe på skullen.
Här på gården har Anders Emilsson, klarinettist, dirigent, kompositör och kyrkomusiker, vuxit upp, och här har han nu för trettonde året bjudit in till opera i miniformat. Men innan operaföreställningen tar sin början förflyttar Anders Emilsson publiken till 1914, det år då ladan byggdes. Han vevar upp en gammal resegrammofon, och När ljusen ska tändas därhemma tonar ut, med äkta 78-varvsbrus. Så gör musikerna entré, damerna i kreationer anno dazumal, herrarna i kavajkostymer av modernare snitt.
Lättsamt berättar Anders Emilsson om livet i byn, i Sverige och i världen det dramatiska året 1914, det år då skotten i Sarajevo föll och det första världskriget bröt ut. I Sverige var klassklyftorna avgrundsdjupa och fattigdomen skriande, och var femte svensk hade utvandrat till Nordamerika. Kampen för kvinnlig rösträtt pågick och skulle krönas med framgång först sju år senare. Dan Andersson reste runt och organiserade nykterhetsloger, till dess att han bestämde sig för att på allvar satsa på sitt författarskap och bokdebuterade med Kolarhistorier.
Berättelsen illustreras av musik med stark koppling till 1914, alltifrån Peterson-Bergers Intåg i Sommarhagen och Calle Jularbos Livet i finnskogarna, båda publicerade 1914, till Bela Bartóks Rumänska folkdanser, där primarien Ingrid Olsson visar sig ha ett zigenskt glöd i stråken. En Ernst Rolf-kuplett, Mitt svärmeri, exekveras av John Haque med väloljad tenorstämma och halmhatten tryckt mot bröstet. Järna-trubaduren Alf Granberg, mannen med de vackra rullande tungspets-r-en och den underfundiga gestaltningsförmågan, kan sin Dan Andersson. Vi får höra ett par av Thorstein Bergmans tonsättningar, men också dikten En gamling, känslosamt deklamerad.
I Skifsladan sitter publiken skyddad för regnskurarna, men inte för kylan och blåsten, det fläktar friskt genom de glesa brädväggarna. Lite värmande kaffe sitter bra i pausen, innan det blir opera.
En av Mozarts minsta och minst kända operor, Teaterdirektör’n, står på programmet. Anders Emilsson har själv bearbetat librettot och strukit stora partier talad dialog. Handlingen har förflyttats just hit till Uppsälje, där operans primadonna blivit sjukskriven, just när det drar ihop sig till premiär. Men Arbetsförmedlingen i Vansbro anvisar inte mindre än två sopraner att söka jobbet.
Mellan de två divorna, Emma Frost och Anna Eklund-Tarantino, utspelar sig en bitter tvekamp, och teaterdirektören Anders Emilsson och operatrubaduren Alf Granberg lyckas aldrig riktigt överlägga med varandra om vem de ska anställa. Tvekampen blir allt mer fysisk, Nattens drottning blir Dagens brottning, och stildomaren John Haque har fullt sjå att gå emellan och utdela gula kort. Men så ordnar det upp sig till slut, fred mäklas och båda två blir anställda – på villkor att de ska hjälpa och komplettera varandra, i stället för att konkurrera.
Hejdlöst roligt är det, och den fulltaliga publiken – inte en enda stol är ledig – stortrivs trots kylan. Operaintresset verkar starkt i Västerdalarna, i augusti drar Anna Eklund Tarantino igång sin operafestival i Dala-Floda. Förmodligen skulle publiken räcka till att fylla Skifsladan till ytterligare några repriser av Teaterdirektör’n, midsommarhelgens två föreställningar verkar ha varit i minsta laget.
Gustaf Berglund
Musiken värmde i ladan
Recension från DT 22 juni 2014 länk till DT artikeln
Det var i vanlig ordning knökfullt när Anders Emilsson i helgen bjöd in till Musik i Ladan.
Utöver den obligatoriska operan bjöds det på musik med historiska förtecken.
På sin gård i Uppsälje utanför Dala-Järna har tonsättaren, dirigenten och musikern Anders Emilsson gjort det till en midsommartradition att skämma bort bygdens invånare med musik i världsklass.
– Det är kallt, men det har vi tänkt på. Det är så otroligt duktiga musiker att musiken kommer att värma, skojade Anders när han på midsommardagseftermiddagen hälsade de 160 personerna i publiken välkomna till den trettonde upplagan av Musik i Ladan.
I år fyller dessutom Skifsladan 100 år, vilket uppmärksammades med anekdoter från trakten och sekelgammal musik. Bland annat hedrades Järnasonen Lars Gullbrand, stor spelman i början av 1900-talet, med att ensemblen spelade en av hans polskor. I vanlig ordning medverkade även trubaduren Alf Granberg, som med Anders välsignelse gav sig själv den högtidliga titeln operatrubadur.
I den andra akten blev det så komisk kortopera i form av Wolfgang Amadeus Mozarts Teaterdirektör'n. Anders hade själv gjort översättningen som i den här skepnaden handlade om två sopraner, Anna Eklund-Tarantino och Emma Frost, som tävlade om att få huvudrollen på teatern i ladan.
Medverkade gjorde även John Haque, tenor, Ingrid Olsson och Berit Mattsson, violin, Robert Westlund, viola, Ingrid Åkerblom, cello, Mikael Emilsson, kontrabas och Peter Lindbom, valthorn.
Hampus Petersson DT