Musik i Ladan 2018 -
sjuttonde året
sjuttonde året
Fullsatta föreställningar och en mycket lyckad urpremiär för Ankungen!
Musik i Ladan - midsommarhelgens musikfestival i Skifsladan, Uppsälje, Dala-Järna - genomförs i år för 17:e året i rad!
Världspremiär för den nya komiska kammaroperan Ankungen med musik av Anders Emilsson och libretto av Daniel Viklund byggt på H C Andersens saga Den fula ankungen. Ankungen är en pendang och uppföljare till Emilsson-Viklunds opera Kejsarens nya kläder som framfördes vid Musik i Ladan 2016 och 2017.
Hovsångerskan Ingrid Tobiasson mezzosopran sjöng huvudrollen Den fula ankungen. I övriga roller bl a: Linnéa Törnqvist sopran (Syster), Viktor Rydén baryton (Bror), Anna Eiding mezzosopran (Mamma), Arvid Emilsson (Lilleman), Torbjörn Pettersson (Storken), Amelie Eiding (Katten) och Alf Granberg (Berättaren).
Den lilla orkestern på laduskullen består av musiker ur Kgl Hovkapellet.
Dirigent: tonsättaren Anders Emilsson.
Första delen bestod av kammarmusik, folkmusik och visor. Operan framförs i föreställningens andra del.
I pausen serverade festivalens arrangör, Föreningen Uppsälje Framtid, mysigt fika på gårdsplanen. Fika ingår i biljettpriset. Vi hoppas på härligt premiärväder – annars fikar man i tältet.
Följsamt och lyhört
Recension i Dalarnas Tidningar 24 juni 2018
På lördagskvällen var det premiär för Den fula ankungen under musikfestivalen ”Musik i ladan” i Uppsälje utanför Vansbro. Björn Gustavsson tycker att ensemblen gör en imponerande insats.
Publik: Fullsatt (ca 200)
Runtom i den svenska sommargrönskan har på senare år poppat upp en mängd musikfestivaler; det är nästan som att bevittna en ny folkrörelse. Klarinettisten och kompositören Anders Emilsson har med ”Musik i ladan” – i Uppsälje utanför Vansbro – etablerat en av de mer ambitiösa festivalerna.
Sedan 2001 har här uppförts både kammaroperor och annan musik. För närvarande har konstnärlige ledaren Anders Emilsson fått smak på H C Andersen: förra året gavs Kejsarens nya kläder som kammaropera – i år Den fula ankungen, dessutom med en celeber huvudrollsinnehavare: hovsångerskan Ingrid Tobiasson. Därtill som vanligt en rad duktiga musiker handplockade från hovkapellet.
Ungefär samma framgångsrecept som för Saxå kammarmusikfestival, där sommarlovslediga musiker från stockholmsfilharmonikerna samlas i det gröna för musikaliska strövtåg i herrgårdsmiljö.
I Uppsälje har arrangemangen en mer folklig inramning. I konsertladan syns husfolkets skidor upplagda på några tvärbalkar, gamla redskap hänger kvar på väggarna – men den före detta ladan fungerar ändå utmärkt som festivallokal och akustiken är påfallande god; det är nästan som att befinna sig i en miniversion av sågverksbyggnaden vid Opera på skäret eller Västanå teater i Klarälvdalen – inrymd i en lagård byggd 1937 och på sin tid Värmlands största.
På lördagskvällen var här premiär för Den fula ankungen – sagan om en liten ankunge som mobbas för att den är så ful, men som senare visar sig vara en vacker svan; en berättelse som samtidigt kan ses som en förklädd självbiografi. Moralen kan samtidigt breddas: även om alla pekar finger åt mig, är jag innerst inne en svan.
Sångarna är utklädda till ankor, senare svanar, och atmosfären blir sådär lagom fabelaktig – jag kommer att tänka på Tage Danielssons Animalen, på Storan i Göteborg för snart 40 år sedan.
Musiken är allmänmodernistisk, präglad av lätta anslag och effektfullt inramande de återkommande solo- och körpartierna. Musikerna sitter uppe på höskullen, med följsamt spel och mestadels lyhörd precision.
Spelet präglas av en uppenbar ensemblekänsla: det är uppenbart att sångarna trivs i sina roller. Alla medverkande gör väl ifrån sig, särskilt imponerar dock Amelie Eidings kattlika uppenbarelse; vigt tar hon sig fram till andungarna för att få sig ett skrovmål – för att i nästa scen, efter att ha ätit sig mätt, lite kaxigt-nonchalant blåsa ut en fjäder ur mungipan...
Stort plus också för kvällens inledande akt, med alltifrån stråkkvintettens wienklassicism till svensktoppschlager och folkmusik, och med flera höjdpunkter i detta brokiga divertimento: Pie Jesu, Summertime (med briljant Mikael Emilsson på sax), Viktor Rydéns barytoninsats i solot hämtat ur Korngolds Die Tote Stadt, med mera. Och främst av alla: Alf Granberg – en underhållare med djupa bottnar och vars recitation av Paul Lundhs ”Leksandskullan och vår herre” var mycket gripande.
Björn Gustavsson DT