Musik i Ladan 2012 -
elfte året
elfte året
Detta år blev det även gästspel på Saxå-festivalen innan den traditionella Musik i ladan föreställning Midsommardagen i Skifsladan.
Sprittande start på Saxå-festivalen
Recension från DT 24 juni 2013 länk till Värmlands Folkblads artikeln
En ljus och sprittande inledning blev det på årets kammarmusikfestival på Saxå herrgård utanför Filipstad, då den gästspelande ensemblen från en annan festival – Musik i Ladan i Uppsälje, Dala-Järna – framförde två italienska kortoperor på klingande Järnamål.
De fick klara sig med den lilla ytan längst fram i den fullsatta salen, men det fungerade ändå utan problem.
Den första var den italienskfödde amerikanen Gian Carlo Menottis Tillifon (1947), där mannen som ska till att fria hela tiden avbryts av en ringande telefon eller att hans tilltänkta partner pratar i timtal. Men när han till slut ska resa iväg och ringer till kvinnan från stationen, får han äntligen kontakt och det hela får ett lyckligt slut.
Daniel Viklund, som själv gjort översättningen, sjöng den manliga rollen och damen sjöngs av sopranen Jeanette Bjurling. Båda är rutinerade operasångare och gjorde en övertygande föreställning tillsammans med den likaledes professionella stråkensemblen och dess kapellmästare Anders Emilsson, klarinettist och organist i Stockholm och ledare för Musik i Ladan.
Årets tema på Saxåfestivalen är historia, tradition och nyskapande. Det ska handla om 1800-talets musikaliska salonger, Strindbergs musikintresse och den klassiska musikens förhållande till improvisation. Annars är mycket sig likt, som sig bör, på denna den tjugosjunde årgången, med konserter, poesiuppläsning, barnföreställningar och måltider, allt under överinseende av Carl-Jan Granqvist.
Efter en somrig inledning med Boccerinis menuett, en sats ur Mozarts Klarinettkvintett och Visa vid midsommartid invigningstalade Margot Wallström i rollen som före detta kulturminister.
Hon betonade vikten av kultur i olika former, och dess roll för att göra våra liv meningsfulla. Hon berättade om ett besök i Colombia, där hon hört förföljda kvinnor berätta om hemska upplevelser av våld och tortyr, men där musik, dans och barnen utgjorde ljuspunkter i deras utsatta tillvaro.
Efter paus spelades G. B. Pergolesis komiska opera La serva padrona (1733) eller Piga o Tyttgubben, som den heter på Järnamål. Den har med stor framgång spelats i Skifsladan sedan 2006. Här gjorde Daniel Viklund ungkarlen Uberto, som klagar på sin piga Serpina och säger att han nog snart ska gifta sig. Serpina börjar bli intresserad, inte minst med tanke på Ubertos stora förmögenhet, och börjar snärja honom. Hon lurar honom att tro att hon ska gifta sig med en kapten vid Falu regemente, och Uberto känner att han måste offra sig för att rädda henne från den uppenbarligen sinnessvage kaptenen (gestaltad av Peter Eriksson). Och så blir de förstås till slut ett par.
Pergolesis spirituella musik, som för övrigt gav upphov till hela genren opera buffa, håller än idag. Som ett pärlande vin var den pigga musiken, och sångarna glänste i sina roller denna ljumma midsommarkväll.
Lars Johansson
Publicerad: 2012-06-26 16:14
Musik i Ladan på midsommardagen
Förhandsartikel från DT 22 juni 2012 länk till DTs artikeln
I årets upplaga av Musik i Ladan får publiken två kammaroperor på Järnamål. På söndagen inviger ensemblen Saxå Kammarmusikfestival.
I elva år har klarinettisten, organisten och kapellmästaren Anders Emilsson arrangerat konsertupplevelser i ladan hemma på gården i Uppsälje. Programmen har bestått av kammarmusik, folkmusik, visor och opera. Vid femårsjubileet satte man upp Pergolesis La Serva Padrona, översatt till järnamål av Daniel Viklund - Piga o tyttgubben.
Den komiska kortoperan spelades varje midsommar med två föreställningar fram till förra sommaren då tioårsjubileet firades med en ny opera på järnamål - The Telephone av Gian Carlo Menotti. På järnamål fick den namnet Tillifon.
Liksom Piga o tyttgubben har Tillifon två sångroller - en sopran och en baryton. Solister är Jeanette Bjurling och Daniel Viklund. Jeanette Bjurling är till vardags sopran på Stockholmsoperan, Daniel Viklund är ursprungligen från Vansbro, utbildad i Malmö och Köpenhamn. En stråkkvintett med musiker ur, bland annat, Kungliga Hovkapellet står för musiken tillsammans med kapellmästare Anders Emilsson som spelar klarinett och cembalo.
I årets upplaga av Musik i Ladan ges båda kammaroperorna i samma föreställning. Två föreställningar ges på midsommardagen.
– Det är naturligtvis hedrande och roligt för oss att få inviga den välkända och högklassiga festivalen på Carl-Jans Granqvists, Saxå Herrgård, säger Anders Emilsson.
Fotnot: I DT:s papperstidningar samt på webben tidigare under fredagen stod att operorna uppförs på midsommarafton. Så är inte fallet - midsommardagen ska det vara.
Cecilia Ekebjär