Musik i Ladan 2016 -
femtonde året

När Musik i Ladan firade 15 år var det urpremiär för Kejsarens nya kläder. Daniel Viklund har framställt ett härligt, dråpligt libretto byggt på Nils Bejers barnteaterbearbetning av den kända H C Andersen-sagan. I rollerna hör vi Daniel Viklund som den klädfixerade kejsaren och Jeanette Bjurling som den förrädiska sömmerskan och dessutom många andra roller. Orkestern – stråkar och ett fåtal blåsare – som sitter på laduskullen ovanför den lilla scenen består av musiker ur bl a Kgl Hovkapellet.
 
I pausen serverar festivalens arrangör, Föreningen Uppsälje Framtid, mysigt fika på gårdsplanen. Vi hoppas på härligt premiärväder – annars fikar man i tältet. Fika ingår i biljettpriset.
 
– Vi har alla – musikerna, Daniel, Jeanette – väldigt kul i dessa produktioner! Med ett eget ”operahus” gör vi bara det vi tycker är allra roligast och mest meningsfullt och det roligaste är att publiken är så entusiastisk och fyller ladan år efter år.

– Den fantastiska H C Andersen-sagan är genial och alltid aktuell och belyser problemet med svårigheten att våga och orka hävda en avvikande mening som enskild i ett kollektiv. Den är en glasklar kommentar till det nu aktuella begreppet politiskt korrekt. Sätter vi yttrandefriheten främst? Är vi beredda att helt fördomsfritt och med nyfikna, vidöppna ögon, granska världen? Kejsarens nya kläder är den mest allmängiltiga och engagerande saga man kan tänka sig och när jag nämnde idén för Daniel Viklund och visade honom Nils Beyers dramatisering av sagan verkade tydligen inspirationen omedelbart. Efter fyra dagar var nämligen hans härliga libretto klart och jag som kompositör kunde sätta igång. Mycket inspirerande har det varit och jag har haft en härlig skapartid, senast i Fst:s lägenhet i Cortona, Toscana, där jag gjorde stor del av det sista arbetet, berättar Anders Emilsson.

foto DT Christer Eklund foto DT Christer Eklund

Emilsson gör utmärkt opera för gammal och ung
Recension från DT 26 juni 2016
Christer Eklund
länk till DTs artikel
I midsommarhelgen firade Föreningen Uppsälje Framtid sitt 15-åriga festivaljubileum med ytterligare en framgångsrik kammaropera. "Kejsarens nya kläder" bjuder både på humor och på ett ständigt aktuellt tema om mänskligt självbedrägeri.

Anders Emilsson har skrivit ett trekvartslångt verk som både kräver fina sångliga som instrumentala prestationer. Även publiken medverkar. Om vårt orepeterade bidrag blev något otydligt i kanterna, var där emot solisternas textliga dito desto mer pregnanta och lättförståeliga även för utsocknes, då inget sjöngs på Järnamål. Jeanette Bjurling hade en tacksam roll som förförisk sömmerska och Anna Eklund Tarantino gjorde en utmärkt rollframställning som mer tillbakadragen kejserlig hovsekreterare. Daniel Viklund kunde på hemmaplan fira både röstlig och scenisk triumf som dominant kejsare, åtminstone tills det lilla barnet två gånger utropar det alla redan sett.

I denna slutscen lät Emilsson folket få sin publika röst och i sång uttrycka sin önskan att förnöjsamhet måtte blomstra i vår bygd. Under färden hade han förtjust oss med en kejserlig vals, med ljuvt förföriska sömmersketoner i kejserlig duett, en travesti på Så väva vi vadmal, en sekreterares komiska stammande och ministrars lika en- som trefaldigt lovprisande trio innan parodisk parad med final.
Denna lättförståeliga moralitet och dess fyndigt illustrativa musik är som klippt och tillskuren för skolbruk av en äkta skräddare. Hoppas att Musik i Dalarna uppmärksammar Emilssons lilla opera och skickar ut den på lågstadieskolor både inom och utom länet. När beställde förresten Musik i Dalarna senast nykomponerad musik, inom eller utom länet?

Före paus hade det då drygt timslånga programmet bjudit både folk- och kammarmusik, både opera och visa. Alf Granberg fick svara för det genuint dalska i sina dråpliga versbidrag till jubileet, både som tomte på höloftet och sommarpoet på Taubes Ängsö. Anna Eiding tolkade inkännande två välkända sommarvisor och Olle Adolphsons visa om signaturen Evig vår, denna i duett med Byns Mats Larsson. Två kontrasterande, ytterst mörka inslag blev Vainos sånger ur Peterson-Bergers Arnljot och Dan Anderssons dikt En gamling med respektive Anna Eklund Tarantino och Alf Granberg.

Haydn och Mozart fick svara för kammarmusiken, som hade valts ut med kejserliga förtecken. Här och var kunde väl i första programhalvan märkas att även proffsmusiker behövt mer repetitionstid för att bli en sammansmält ensemble och även om Emilsson gjort ett bra arrangemang av P B:s orkestersats, hade just det övergångstrixiga verket behövt en dirigent. Kejsarväven hade nog krävt all tid av sin ensemble – med mycket lyckat resultat som sådant!
Recensionsfakta:
Kejsarens nya kläder
Musik: Anders Emilsson
Libretto: Daniel Viklund (efter Nils Beijers bearbetningav H C Andersen-sagan)
Kejsaren: Daniel Viklund; sömmerskan: Jeanette Bjurling; sekreteraren: Anna Eklund Tarantino; tre ministrar: Anna Eiding, Arvid Emilsson och Byns Mats Larsson; skräddaren: Alf Granberg; barnet: Caroline Nilsson; mamman: Anna-Karin Perols
Musiker: Ingrid Olsson och Berit Mattsson, violin; Robert Westlund, viola; Sara Wijk, cello; Mikael Emilsson; kontrabas; Peter Lindbom, valthorn. Anders Emilsson, klarinett/kapellmästare
Publik: utsålt
Skifsladan, Uppsälje, Dala-Järna 25/6 2016

Affisch från juni 2016